вторник, 19 август 2008 г.
На покрива на Метрополитън
Джеф Куунс долетя на покрива на Метрополитън музей в Ню Йорк - 2008-08-06 15:45
Уникални колекции на милиардери могат да бъдат видени от широката публика до 26 октомври
Стефан Галибов
Като детски играчки, плуващи над града, се чувстват огромните скулптури на Джеф Куунс, кацнали на покрива на музея Метрополитън в Ню Йорк. Опаковано в червен целофан „Свещено сърце“, „Разноцветна книга“ и златно „Куче балон“ принадлежат към колекциите на топмилиардери. Сега те могат да се видят на фона на небостъргачите в импровизирана изложба, която продължава до 26 октомври. Усещането е като от плуващия над Манхатън червен балон от „Аризонска мечта“ на Кустурица.
Изборът кои работи да бъдат включени в изложбата съвсем не е случаен. 53-годишният автор е избрал точно тези скулптури, „защото те имат отношение към изложеното в залите по-долу“. Опакованото в червено фолио „Свещено сърце“, например, е свързано с раннохристиянското и средновековното изкуство. Но същевременно е и препратка към съвременната потребителска култура. Свещеното сърце на Джеф Куунс е забележителна итерпретация на американския начин на живот: една безкрайна промоция на консуматорството и конформизма, поддържани от рекламната индустрия.
Дайте ни каквото и да е, ние ще го опаковаме и ще го продадем!
„Разноцветната книга“, за която е използвана огледална повърхност, отразява небето на Ню Йорк и е символ на мегаполиса.
„Сърцето“ и „Кучето балон“ са собственост на Стивън и Александра Коен, а „Разноцветната книга“ идва от колекцията на базираната в Париж фондация „Луис Вюитон“.
„Искам зрителят, като застане срещу моя работа, да я почувства интуитивно като сензация, казва пред Блумбърг Куунс от своето ателие в Манхатън. Искам зрителят да добави към този интезитет и нещо от собствения си живот.“ Всички скулптури в Метрополитън са от серията Celebration, започната през 1994 г. – време на емоционална криза за Куунс. Точно тогава той прекъсва и връзката си с Илона Сталер, която се прибира в Италия заедно със сина им Лудвиг. Започнала дълга борба за попечителство.
„Нуждаех се от нещо, което да ми върне вярата в самия себе си и затова се отдадох изцяло на изкуството. Оттогава Куунс се жени още няколко пъти и има още четирима синове, а също и дъщеря от по-ранна връзка.
Скулптурите от този период са символ на желанието на Куунс да комуникира с Лудвиг. „В даден момент се надявах синът ми да се обърне назад и да разбере колко много съм мислил за него.“
Куунс стана световноизвестен заради провокативния си стил, обединяващ попелементи с футуристичен дизайн. В серията си от снимки Made in Heaven
творецът позира гол до бившата си жена Илона Сталер, известна повече като порнозвездата Чичолина.
Исках да направя от нас символ на всяка жена и всеки мъж. „Диалогът за сексуалността в полето на изкуството звучи съвсем естествено. Даже е здравословен. А да се възползвам от собствената си сексуалност, е акт на висше себеприемане.'' Made in Heaven' е включена в паралелна изложба в Музея за съвременно изкуство в Чикаго, която продължава до 21 септември. В чикагската изложба са включени още стоманеният заек, порцеланова скулптура на Майкъл Джексън.
"Той трансформира чувството, което възниква у посетителя на супермаркета, в изкуство. Това е някакъв особен вид желание. Като влезеш в изложбената зала с работи на Куунс, имаш чувството, че се намираш в магазин за играчки. Но не за играчки, с които ти да си играеш, а играчки, които си играят с твоето съзнание и които започват да те определят", казва кураторът на изложбата Стив Бохами.
Куунс е роден в Йорк, Пенсилвания, през 1955 година, завършва артинститута в Чикаго и Мерилендската академия в Балтимор. Той живее в Ню Йорк, където заедно с екипа си от почти 100 човека създава уникални произведения в студиото си в Манхатън.
Възходът на Куунс започва от шокираща изложба през 1985 година в Ню Йорк. Концептуалистът бързо е обявен за водещ автор в ерата на постмодернизма, който умело съчетава най-ярките течения на ХХ век - сюрреализъм, дадаизъм, попарт и минимализъм.
Работите на Куунс бързо добиват популярност и в света на икономиката - на нюйоркската борса започва да се говори за млад художник, чиито работи се търгуват на нечувани цени.
„Балоненото цвете“ достигна рекордната сума от 25.8 милиона долара на търг на „Кристис“ в Лондон
изпреварвайки предишна работа на Куунс „Висящото сърце“, което се продава за главозамайващата сума от 23.6 милиона долара. "Ако творбите му не бяха толкова добре продавани, сигурно нямаше да предизвикат и толкова голям интерес“, казва Гари Тинтероу, куратор на изложбата в Метрополитън."Големите суми, давани за работи на Куунс, определено привличат вниманието на всички слоеве от обществото, без обаче да помагат на зрителя да види или разбере по-добре смисъла от изкуството.
Куунс е творец, който създава днешната дефиниция за съвременно изкуство -“произведението да комуникира с колкото се може повече зрители“ . Материалите и темите, използвани от него, винаги притежават някаква попжилка, която да ги превърне в културен хит на следващото поколение. Куунс обича да се заиграва със съвременните митове, шестващи по масмедиите, и да иронизира новите попикони.
Етикети:
Джеф Куунс,
изложба,
Метрополитън,
милиони,
Ню Йорк,
съвременно изкуство
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар