четвъртък, 27 май 2010 г.

направи си сам човек-принтер



Изложбата More or Less в Софийска Градска Художествена Галерия събра погледите на столичани с нетрадиционния си подход към продуктовия дизайн. Куратор на експозицията е Васил Илиев. Още от входа посетителят влиза в омагьосан кръг от 4000, употребявани найлонови торбички, окачени върху подвижни платформи. Акцията “Do a plastic bag” е на известната с нетрадиционните си рекламни решения агенция KesselsKramer. Поставени една до друга торбичките губят функционалното си значение и оформят разноцветен килим, съставен от различните лога, фирмени знаци и изображения. На фона на пъстрото гигантско найлоново пано, човек изчезва и сам става продукт. Така започва пътешествието в чудния, сюрреален свят на съвременния дизайн. По нататък зрителят стига до изпровизиран бар, оформен от пластмасови туби, от които може да си налее еднакви течности, в различни цветове. Под всяка туба стои името на известна безалкохолна напитка. “В същността си всички са еднакви, само са ги оцветили различно. Идеята ми хрумна от тонерите за мастилено-струйните принтери. В моя случай, човекът играе ролята на принтера, а течностите са мастилото”, разказа един от гостите холандският продуктов дизайнер Хелмут Шмиц. В друга негова творба етажерка за книги е нарочно накривена на една страна, подобно на кулата в Пиза. Работите на повечето автори доказват постулата, че не формата и съдържанието, а идеята стои в основата на съвременния дизайн. Французинът Франсоа Нугие обича да променя предназначението на новите технологични продукти. В работата си “Огледалце, огледалце върху лаптопа”, той представя серия от преносими компютри, всеки от които дава различни отражения от екрана си. Английският артист Даниел Ийток пък се „заиграва” с отмяната на забраната за пушене в България, като представя колекция от необичайни алтернативи на класическия знак „Пушенето забранено”. Знаците и логата са най-стилизираното и пряко отражение на съвременния дизайн. Тук в продукт се превръща самата идея. Примерно забраната да се пуши не е вещ или предмет, което обаче не значи че не се нуждае от дизайнерско оформление. Най –трудните решения се взимат при дизайна на невеществените продукти –идеи, социални послания, забранителни надписи и др.
Изложбата More or Less ще се превърне в основен фон на двудневния платен лекционен форум, който започва на 4 юни. На него ще могат да се чуят 10 лектори, сред които и холандското дизайн студио "Мейвис & фан Дурсен". Те са автори на визуалната идентичност на Ротердам като културна столица. Тази година фестивалът ще има и богата отворена програма в двора на Национална художествена академия със свободен достъп. Там ще се случват както презентации и дебати, така и творчески работилници.

Второто издание на “София Дизайн Уийк”поглежда с ирония към сериозността на съвременния дизайн. Повече въпроси, по малко отговори ще търсят световните имена в дизайна у нас. Колко струва една идея, скъп или евтин трябва да е добрият дизайн - това са само малка част от въпросите, чиито отговори ще се търсят на лекциите, творческите работилници и изложбите в рамките на събитието. За предстоящото издание в България пристигат отново едни от най-авангардните имена в съвременния продуктов, комуникационен, интерактивен и графичен дизайн. Тази година водещите теми са интердисциплинарност, устойчивост и нискобюджетност в дизайна.

Няма коментари: