петък, 19 септември 2008 г.

Манекенката Таня Илиева: В „Дзифт“ ме доведе интуицията





В Москва Лив Улман дойде нарочно при мен, за да ме целуне

интервю и снимки- Стефан Галибов


Ролята на Богомолката в изключително силния дебютен филм на Явор Гърдев „Дзифт“ е първото екранно превъплъщение за манекенката Таня Илиева. Това, което й помага, е, че няма предварителни нагласи, не ламти от амбиция да се докаже, отива по интуиция на кастинга. Помага и опитът и на манекенка. За Таня Илиева, обиколила почти всички световни подиуми, не е нещо свръх необикновено да се явява на 19 кастинга на ден. Приятелят й Руши Видинлиев пръв разбира за актьорските й заложби. Приятели я съветват да се яви на кастинга редом с куп актриси. И тя успява да получи ролята.

Актрисата дебютантка нежно убива с поглед жертвите си както на снимачната площадка, така и сред публиката. Чарът й изпепелява. При това, без да го е искала. Просто по интуиция. Все пак тя е Богомолката.

- Как те избраха за ролята на Богомолката?

- Дизайнерът на продукцията Никола Тороманов-Фичо беше видял някакви мои снимки и ме убеди да се явя на кастинга. И понеже съм ходила на толкова много кастинги покрай професията си на модел, че си казах що да не отида, без да имам някакви особени предварителни очаквания. Сега, след като филмът е толкова успешен, като го говоря ми звучи толкова елементарно, но такава си беше истината, отидох просто ей така. В Милано ходя по на 19 кастинга на ден и отдавна съм претръпнала.

- Този кастинг беше ли по-различен от останалите, на които се явяваш като модел?

- Още от влизането почувствах, че това са верните хора, с които ще излезе нещо велико. А след първия снимачен ден, въодушевена и кипяща от ентусиазъм се прибирам вкъщи и кого да видя. Катето Евро ни дошла на гости и приготвила тутманик. В този миг почувствах, че това ще е моята велика роля, както се е случило някога с Катето.

Въпреки че на първия кастинг изобщо не смятах, че ще изберат точно мен. ОК, аз съм манекенка, но това е сериозна продукция и просто ми изглеждаше нереално. Но още с влизането в залата, целият екип ми обърна страхотно внимание, явно с нещо съм ги впечатлила. Това внимание от своя страна ме вдъхнови да изкарам най-доброто от себе си. Всеки ме пита дали съм имала амбиции да съм актриса, и никой не ми вярва, че съм нямала. Впечатли ме подготовката на екипа, как си бяха разграфили работата.

Кастингът представляваше да изиграя една сцена – моментът в съблекалнята след концерта, когато си махам перуката. На втория кастинг ми дадоха целия сценарий, аз го прочетох и много се запалих по историята, също така заразително ми въздействаха и останалите актьори. На втория кастинг трябваше да изиграя сцената в сладкарницата с Владо Пенев, която мина супер яко. Всички казаха, че съм one shot actress (актриса само за един дубъл). И два дена по-късно Явор ми звънна да ми каже, че съм наета за филма.

- Как ти се отрази снимачният период, измори ли те много?

- Ами докато снимахме, аз толкова се отдадох на идеята, че забравих за останалия си живот и ангажименти. Явно съм била забравила и за себе си, и съм виждала само образа на Богомолката. В продължение на един месец снимките ме погълнаха изцяло и дадох цялата си енергия, а след както приключих с филма, се разболях от свърхизтощение. Убедена съм, че за да стане нещо успешно, трябва да се отдадеш напълно. Ако си оставяш някакви задръжки, някаква територия за себе си, имаш резерви, или имаш нещо, което да защитаваш в себе си, което пазиш някой да не ти го вземе или накърни, да не влезеш напълно в роля, тогава проектът няма как да се случи.

- Не се ли уплаши от сложната роля?

- Не, не ме беше страх ни най-малко. Даже в сцената, когато трябваше да претичам гола по коридора, ме напуши смях. Признавам си, че не разбирах нищо от сценарий и не можех да преценя доколко съм се справила, другите актьори разбираха по-ясно от мен тези неща и затова повече се притесняваха за образа си. Аз пък имах по-скоро интуитивно усещане за нещата и се доверих изцяло на вътрешното си чувство. Нямах какво да губя, не бях в позицията на останалите актьори, които залагаха името си.

- Имаш ли предложения за други участия в киното след успеха на „Дзифт“?

- Все още нямам никакви предложения от никъде. Толкова рядко се снимат добри филми в България. А от света. Очаквах предложения от Никита Михалков, само с него се запознах от големите режисьори. Случи се на фестивала в Москва. В Торонто не успях да отида, тъй като имах ангажименти с моделската си професия.

- Руши Видинлиев какво каза за филма?

- Той е единственият човек, който предвиди успеха ми на актриса, още преди да ме хареса Явор Гърдев. Руши отдавна ми казваше, че имам актьорски талант и все се смеехме, че той ще ме снима в неговия бъдещ филм, който той ще режисира, когато минат още няколко години, защото искал преди това да помъдрее. За него беше ясно, че всичко е минало супер успешно, когато си пращахме sms-и, докато течеше награждаването в Москва. Аз му написах: „Лив Улман дойде да ме целуне“. А неговият отговор беше: „Е много ясно, че ще дойде!“.

Няма коментари: