Весела Казакова измести Моника Белучи в съзнанието на унгарски режисьор
текст стефан галибов
Понякога около една дума или фраза могат да се завъртят много съдби и съвпадения. "Прима примавера" е новият филм с Весела Казакова в главната роля. "Прима примавера!", възкликвал бащата на унгарския режисьор от еврейски произход Януш Еделеми, когато видел или почувствал нещо много хубаво. "Примавера" в София е пицарията, в която Павлина Желева от продуцентска къща "Геополи" накарала режисьора да види главната героиня от бъдещия си филм - циганката Йоли - като Весела Казакова. Преди това режисьорът твърдо настоявал тя да е мацка тип Моника Белучи.
Мащабната унгарско-българско-холандско-английска коопродукция "Прима примавера" започва да се развива в главата на Януш Еделеми още към края на 70-те години, когато е снимал за унгарската национална телевизия. След няколко спрени от цензурата негови филми режисьорът решава да се спаси, като избяга в Израел. Там обаче творческата работа минава на заден план и дълги години той се занимава предимно с продуцентска дейност. За да се завърне след промените в Унгария, където историята за аутиста Габор и циганката Йоли е най-уместно да се случи. Историята смесва личния опит с фантазията. Годините, прекарани в унижения по долните етажи на емигрантския живот, се преплитат с богатството и величието на един стар заможен еврейски род. Преди да стигне до Израел, на Януш му се наложило да работи куп неща, сред които и шофьор на такси във Виена. Там може би е чувал различни страховити истории за банкови обири и опасни цигански момичета.
Така се ражда "Прима примавера". Накратко: след банков обир циганката Йоли и 55-годишният аутист Габор са подгонени от бандитите и полицията. Те бягат във Воеводина, където балканската нотка започва да звучи все по-силно, а историята придобива приказни очертания. Накрая лошият е убит, а любимата Йоли е вкарана в затвора. И вместо да има стандартен финал в реалността, филмът заприличва на китайската история за художника, който влязъл в собствената си рисунка и изчезнал завинаги от света. След като не може да промени фактите, вдетиненият Габор може поне да нарисува мечтата си и да потъне в листа хартия - там Йоли е свободна и двамата тръгват заедно по един добре нарисуван път...
"За първи път в практиката си срещнах режисьор, който дава сценария си на абсолютно на всеки да го прочете с поканата да дава съвети как би изглеждал по-добре. Това е нещо нетипично за България. Аз съм свикнала нашите киновеличия да си стискат сценария, за да не им откраднат идеята", казва Павлина Желева. Така работата по сценария на "Прима примавера" продължава дълго, защото режисьорът обича да обсъжда идеите си с всичките си приятели.
На една такава неангажираща среща в София унгарският режисьор получава диск с филма на Силвия Пешева "Шантав ден", в който Весела Казакова си партнира с Коста Цонев.
След два месеца гледане и премисляне на фестивала в Берлин Януш Еделеми поисква среща с Весела. "Ян поиска да види Весела и тъкмо обмисляше как да посети София, когато се оказа, че Весела участва в "Талант кемпус" и направихме срещата още там", спомня си Павлина Желева. "Чакахме я всичките продуценти плюс режисьора в заведението "Стоте бири" на Потсдам плац. Весела влетя с нейната си леко нервна походка. От нея се виждаше само една руска ушанка, понеже беше през зимата, и огромният й зачервен от студа нос. И аз силно се притесних какво ще стане по-натам. Всички продуценти изведнъж започнаха да вадят фотоапарати и да я снимат. В продължение на час и половина я гледаха втренчено и й задаваха всякакви въпроси, преценяваха я. Тя издържа кастинга и стана Йоли, сякаш никаква друга Йоли никога не е съществувала."
Освен Весела във филма се включват още български талантливи актьори - Койна Русева, Малин Кръстев, Красимир Доков и Джоко Росич. "Покрай Джоко много се забавлявахме. Влезеше ли на снимачната площадка, настъпваше пълна тишина. Всички унгарци се строяваха в две редици и очакваха заповедите му. А той само отмяташе, че прави най-много по две репетиции. Накрая ни се усмихваше с думите: "Виждате ли, заради мен свършихме 40 минути по-рано."
Снимките се забавят поради изчакване на решението за една от субсидиите и така пред Весела Казакова се отваря повече време за учене на унгарски. "Спомням си я, че навсякъде вървеше с едни слушалки. Накрая беше научила наизуст целия сценарий", казва Павлина Желева. В България снимките се провеждат в три села около Пазарджик - Паталеница, Дебръщица и Црънча, и трите в подножието на Родопите. "Природата там е много мека и блага и цялата идея на филма за взаимоотношенията на Йоли и Габор, които също са такива, се върза много добре с ландшафта", казва Павлина Желева. Продуцентката си спомня още един фактор, без който филмът не би могъл да се справи. Унгарската актриса, която всъщност е българка - Габриела Хаджикостова. "В сюжета на филма тя имаше малка роля, но това което направи за филма, е повече от главна роля. Тя беше връзката между режисьора и българския екип."
Според Павлина Желеваhttp://www.blogger.com/post-create.g?blogID=8245270553288026234# това ще е най-силната роля на Весела Казакова досега. "Вече гледах част от заснетия материал. Весела направо трепти на екрана", вълнува се Павлина Желева.
Предстои монтажен период, който ще се прави във Виена, а "Прима примавера" се очаква да е готов най-рано през март-април 2008 г.
неделя, 9 ноември 2008 г.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар